
Terveydenhuoltojärjestelmän keskittämisen ja romahduttamisen estämiskeinoja:
- Ennaltaehkäisevät terveyspalvelut estävät terveysongelmien kärjistymisen, lisäävät hyvinvointia ja mahdollistavat veroeurojen parhaan käytön.
- Perussuomalaiset eivät korvaa hoitoa ja palveluita digihömpällä. Muut puolueet myyvät digitalisaatiota aikomuksinaan lakkauttaa henkilökohtainen palvelu ja jopa puhelinpäivystykset mm. terveyskeskuksissa. Jatkuva näpyttelytarve ja huonosti toimivat digityövälineet vievät aikaa varsinaiselta sosiaali- ja terveysalan työltä. Ostetut tietokoneohjelmat ja hallinnointi maksavat pahimmillaan enemmän, kuin avun järjestäminen.
- 20 prosenttia väestöstä käyttää 80 prosenttia
terveyspalveluista. Paljon apua tarvitseville tulee varmistaa laadukkaat,
henkilökohtaiset ja ennaltaehkäisyyn keskittyvät hoitosuhteet. Tämän haasteen ratkaiseminen pelastaisi soten.
- Yrityksiltä ja järjestöiltä ostettavien palveluiden kanssa tulee olla korruption ja kikkailujen vuoksi varovainen, mutta palveluseteleillä voidaan purkaa ruuhkia ruuhkautuneissa palveluissa.
Vaalikonenostoja paikallisiin asioihin:
Ulkomaisten hoitajien tuloa töihin Suomeen ei tule helpottaa työvoimapulan lievittämiseksi.
Suomalaisten hoitajien palkkoja ja työolosuhteita pitää parantaa. Rahat on otettava kehitysavusta ja maahanmuutosta. Maahanmuuttajat eivät välttämättä kotoudu ja vaarantavat potilaat kielitaidottomuudella. He lähettävät rahaa pois Suomesta, ottavat ilmaisen koulutuksen ja lähtevät pois
Ei ole oikein, että Pirkanmaalta siirretään sote-uudistuksen myötä enemmän rahaa niille alueille, joissa väestö on iäkkäämpää ja sairaampaa.
Ei ole mielekästä, että tamperelainen joka joutuu jonottamaan palvelua kuukausia maksaa sen, että Sotkamossa palveluun pääsee samana päivänä. Synkät budjetit sanelevat tilanteen ja muuttaminen elämäntilanteen muuttuessa ei saa olla maailmanloppu. Perheiden ja ihmisten tulee ottaa vastuuta omasta tilanteestaan ja toisistaan. Edulliset asunnot paikkaavat. Esimerkiksi maalla asumiseen voi mennä 800e/kk sijaan 300e/kk.
Hoitajamitoitusta noudattamalla työolosuhteita saadaan hiukan parannettua
ja hoitajia pysymään alalla.
Hoitajamitoitus ei ole lakina itsessään huono asia, kuten julkisuudessa on annettu ymmärtää. On uutisoitu pakolla laitoksista vapautettavista vuodepaikoista ja sulkemisuhkaisista laitoksista. Hoitoa tarjotaan juuri sillä resurssilla, joka on käytettävissä. Laadukasta hoitoa ei saavuteta haamuhoitajilla ja vastuu on tilanteen eskaloineiden päättäjien.
Sote-uudistuksen ei pitäisi kasvattaa julkisia menoja.
Päättäjät ovat yli kymmenen vuoden ajan nimenneet uudistuksen syyksi tarpeen säästää ja estää kustannusten nousun karkaaminen.
Kun hyvinvointialueeni ostaa sosiaalipalveluita, kuten asumispalveluita tai hoivaa, tulee suosia paikallisia palveluntuottajia.
Tulisi suosia ja esimerkiksi Tampereen valtuustossa meiltä esitettiin paikallisten suosimista, mutta kaikki muut puolueet vastustivat.
Rästiin jääneistä asiakasmaksuista ei pitäisi seurata
luottohäiriömerkintää.
Tämä olisi ihan ok uudistus, koska huono-osaisten auttamiseen tarkoitetun järjestelmän on turha potkia huono-osaisia päähän. Korot juoksevat kuitenkin ja luottohäiriömerkintä on olemassa lähinnä yksityisten luottotappioiden minimoimiseksi. Vapautusta tai alennusta sote-asiakasmaksusta voi hakea nykyjärjestelmässäkin.
Kuntani ei tule ottaa lisää pakolaisia ja turvapaikanhakijoita
Tampereen vastaanottokeskustoiminta tulee lopettaa, maahanmuuttoon liittyvät palvelut myllätä ja kaupungin maahanmuuttajalinjaukset tehdä uusiksi tolkun ihmisten ehdoilla. Humanitaarinen maahanmuutto Tampereelle ei kannata.
Tilastokeskuksen 2018-vuoden lukujen perusteella vertaillessa kustannuksia maahanmuutto Tampereelle on raskaasti tappiollista käytännössä kaikilla oleellisilla mittareilla. Toiminnasta aiheutuva vuosirahoitusvaje on vähintään 28 miljoonaa, jolla saataisiin hoitavia, opettavia ja suojelevia käsipareja tiukkaan tarpeeseen. Ei täällä työllistytä ja leivota yhteistä akkua.
Toinen hinta maksetaan turvallisuusvaluutassa. Jotkin ryhmät korostuvat esim. koronatartunnoissa ja negatiivisissa kouluilmiössä. Kadut koetaan turvattomiksi ja alueet eriytyvät.
Olen humanitaaristen maahanmuuttajien kanssa työskenneltyäni tullut siihen tulokseen, että Tampereelle ei kannata tulla humanitaarisista syistä. Ainoita syitä pakolaiselle valita Tampere on maailmanmittakaavassa euromääräisesti korkea sosiaaliturva, josta voi yrittää lähettää rahaa kotimaahan. Ilmasto ja työntekomahdollisuudet ovat maahanmuuttajalle parempia muualla ja turvallisuus on valtaosassa länsimaita samaa tasoa.
Mielestäni massamaahanmuuttoa makrotaloudella ja uusliberalismilla perusteleva Kokoomus vain tavoittelee tuoda tänne orjatyöluokaksi ulkomaalaisia siivoamaan herrojen koteja.
Kuntani on lisättävä resursseja turvallisuuden parantamiseksi, jotta turvattomuuden tunne vähenee.
Tarvitaan kovia toimia valtakunnallisessa lainsäädännössä ja tehokkaita toimia paikallisesti.
Rikollisuus syntyy ulkopuolisuudesta. Hyvinvointivaltion parhaita puolia on sen rikollisuutta kitkevä vaikutus. Ihannetilanteessa ihmisten ei tarvitse tehdä rikoksia elääkseen.
Jos ihmistä kohdellaan hyvin tämän elämän alkutaipaleella, niin hänestä tuskin tulee rikollista. Valtaosa vakavista rikoksista tehdään päihteiden vuoksi tai niiden alaisena. Huumeet ovatkin jo vallanneet Tampereen keskustan ja näkyvät lähiöissä vakavana oireiluna. Rikollisuuden kitkemisessä tärkeimpiä asioita ovat sosiaali-, päihde- ja maahanmuuttopolitiikka.
Lakimiehenä tiedän, että rikosten selvittelyn kustannukset ovat usein yhteiskunnalle moninkertaiset, jolloin pelkkä perinteinen mantra poliisien lisäämisestä ei ole riittävä.
Kunnan on tuettava aitoa työllistymistä ja järkevintä on aloittaa nuorista.
Kaupungin tulisi nostaa kesätyöpaikkojen määrä kahteen tuhanteen. Oppilaitosten tulisi tehdä enemmän yhteistyötä yritysten kanssa neljän tuhannen työpaikan ja nuoren yhteensaattamiseksi vuositasolla. Nuorten työllistymiseen panostetaan enemmän, kuin muiden, koska nuoret ovat haavoittuvassa asemassa. Tarvitaan oikeita työpaikkoja oikeille nuorille, eikä palveluita palveluiden vuoksi palveluntuottajien omaksi iloksi. Nuorten kohdalle asioille on usein tehtävissä enemmän nopeasti, kuin pidemmän aikaa huono-osaisuudesta kärsiville.
Tampere on Suomen halutuin muuttokohde. Kaupungin pitää toimia aktiivisesti, jotta Tampereelle muuttaisi edelleen lisää ihmisiä muualta Suomesta.
Tampereeni panostaa aidosti työllisyyteen, eikä tilastokikkailuun. Työllisyys- ja elinkeinoukkona tiedän miten oikeille ihmisille saadaan oikeita töitä. Aluksi heittäisin pois korruptoituneet palaveripäälliköt laatimasta tyhjänpäiväisiä selvityksiä ja strategioita, joita kukaan ei toteuta. Toisekseen asumisen hintaa tulee laskea käytössä olevin keinoin. (sähkönsiirto, vesimaksut, hulevesimaksut, tonttivuokrat, kaavoitus jne). Perheet tulee saada asumaan Tampereelle, eikä naapurikuuntiin.
Tilastollisesti Tampereelle muutetaan työttömänä ja Tampereelta muutetaan työn perässä pk-seudulle. Kaupunki on laiminlyönyt peruspalveluita ja valitsemalla minut valtuustoon tulen tarkastamaan toiminnan ja paljastamaan epäkohdat, jotta asioiden tärkeysjärjestys saadaan kuntoon.
Kouluissa tulisi suosia perinteisiä luokkahuoneita avoimien ja muunneltavien tilojen sijaan.
Koulujen tiloissa on aina ollut tapana säästää väärissä paikoissa. Avokonttorit eivät ole hyväksi aikuisille, niin miten ne voisivat olla hyväksi luonnostaan impulsiivisille lapsille?
Tampereen nykyinen kouluverkko tulee säilyttää sellaisenaan, vaikka se aiheuttaisi kustannuksia kaupunkilaisille.
Tampere ei ole mikään pieni maalaiskunta, jonka kyläkouluissa väännetään kymmenen lapsen lopettamisrajan parissa! Koulut vaikuttavat hyvin oleellisesti perheissä asuinpaikan valintaan ja päätöksissä on sitouduttava pitkiin aikoihin. Tamperelaisten on kyettävä ennakoimaan ja luottamaan julkiseen päätöksentekoon. Homekoulut ja huonomaiset koulut heikentävät kokonaisia asuinalueita ympärillään ja aiheuttavat kohtuutonta inhimillistä kärsimystä. Laaja kouluverkko tukee myös reagointimahdollisuuksia homekoulujen remontointiin pika-aikataululla.
Poliitikot eivät saa hötkyillä ihmisten asuinpaikkavalintoihin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Esimerkiksi muissa alueen kunnissa on ensin houkuteltu perheitä rakentamaan taloja alueille, joilta on sitten vähän ajan kuluttua lakkautettu koulu. Se on todella väärin ja suorastaan rikollista toimintaa.
Vuoden 2026 kulttuuripääkaupunkiuden saaminen on tärkeää Tampereelle sen
tuomista kuluista huolimatta.
Ei kannata hävitä tätä kisaa, kun Turku on jo ollut kulttuuripääkaupunki. Vertasin Tamperetta 2017 isännöinneen n. samankokoiseen tanskalaiseen Arhusin kaupunkiin. Seurauksena +108 miljoonaa euroa yksityiselle sektorille, 973 uutta työpaikkaa ja 300% tuotto sijoitettuun julkispääomaan nähden. Höpö-höpökulttuuria ja kaikenmaailman koordinaattoreita ei kannata rahoittaa, vaan oikeat työpaikat ovat arvokkaita. Kulttuurielämä luo myös vetovoimaa ja elinvoimaisuutta korkean osaamisen henkilöstölle ja sitouttaa opiskelijoita jäämään Tampereelle.
Tulevien ratikkalinjojen rakentamisen edistämisessä tulee käyttää harkintaa.
Asiaa ei tule edistää päättäväisesti, vaan harkiten. Konsulteilta hankkeen kannattajien tilaamia lukuja ja arvioita on tarkasteltava kriittisesti. Perussuomalaisten paikallisedustus kannattaa ryhmänä ymmärtääkseni kaupungin talouskurin noudattamista ja hankkeen lykkäämistä.
1. Tärkeintä on saada ympäristökunnat maksajiksi. Linjaus siitä, että naapurikunnat maksavat linjat Tampereen puolisille päätepysäkeille asti on hyvä.
2. Ratikan rakentamisinvestointi ei ole aiheuttanut toivottua työllisyysruisketta Tampereelle.
3. Perussuomalaisten paikallisedustus on ilmeisesti pehmentynyt ratikkakannoissaan, koska tilannetta ei voi enää peruuttaa ja huonosta tilanteesta on pyrittävä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.
Yksityisautoilua Tampereen keskustassa ja taajamissa ei tule hankaloittaa.
Autoilu muuttuu jo tarpeeksi vaikeaksi nykyisten uudistusten, 30 km/h peltipoliisiarmadan ottaessa sakotuksella kadut haltuun ja ratikan kanssa. Äkilliset muutokset aiheuttavat tulppia ja tukoksia kaupungin suonissa. Poliittinen poukkoilu aiheuttaa halvauksia.
Tampereen aiempi liikenne muistaakseni voitti palkinnon maailman sujuvimmasta liikenteestä ja muistaakseni kaupungin liikennepuolen papereissa suurin haaste on Sammonkadun ympäristö työmatkaruuhkissa.
Vihreät esimerkiksi ehdottivat kotikatuni muuttamista kävelykaduksi ja se vaikeuttaisi elämääni. Vihreiden perusteluna oli, että saataisiin lisää ravintolaterasseja kadulle, johon aurinko paistaa huonosti ja selkeämmin profiloituva ravintolakatu. Vaikka terasseja ei olekaan riittävästi, niin hyöty ei ole mielestäni riittävä.
Kuntani palveluja ei pidä siirtää holtittomasti yksityisten yritysten tuotettaviksi.
Oikeustaloustieteen
mukaan markkinatalous ei toimi kaikilla
aloilla ja kunnissa yhtiöittämisen päätarkoitus on ollut piilottaa
päätöksenteko journalisteilta liikesalaisuuksien piiriin. Esimerkiksi
terveys- ja hoivapalveluiden kysyntä on luonteeltaan rajatonta,
jolloin päädytään herkästi kermankuorintaan ja ylihoitoon. Meillä on jo
esim.
maailman neljänneksi tehokkain terveydenhuolto. Silti öyhötetään, että
yksityinen hoitaisi tehtävän tehokkaammin. Paikalliset Tekonivelsairaala
Coxa ja Sydänsairaala ovat onnistuneesti yhtiöitettyjä, koska ne ovat
julkisyhteisöjen omistuksessa, mutta pääoman ehdoilla toimivat
yksityiset ottavat pääsääntöisesti ylimääräisen
tehokkuuden suoraan työntekijöidensä selkänahasta.
Aidosti yksityinen toimija laskelmoi toimintansa aina voittojen maksimoisen kannalta ja tarvitsee aina +10% vuodessa voittoa, jota julkisomisteinen toimija taas ei tarvitse. Tehtävien laiminlyönti on yksityisen juristiarmeijan neuvosta ok, kunhan laiminlyöminen vain maksaa vähemmän, kuin mahdollinen rangaistus laiminlyönnistä. Suomella ei ole varaa siihen, että ulkomaiset pääomaherrat pumppaisivat vuosittain miljarditolkulla enemmän rahaa veroparatiiseihin. Ne rahat eivät koskaan palaa Suomeen.